Geng Bas Sekolah

October 31, 2012

Cina DAP PKR Hentak Orang Asli Di Pahang


Rabu lepas, satu himpunan dibuat oleh sekumpulan masyarakat orang asli di hadapan Wisma Sri Pahang. Mereka mahu menyerahkan memorandum kepada Menteri Besar Pahang, Dato’ Sri DiRaja Adnan Yaakob. Mereka menuntut beberapa perkara terutama melibatkan hak tanah adat.

Yang menjadi masalah bukanlah himpunan atau tuntutan orang asli sebaliknya adalah beberapa ekor puak PR terutama kaum ultra kiasu yang turut terlibat menghasut dan cuba membuat provokasi semasa himpunan aman berlangsung.

Mereka inilah yang pengacau utama himpunan orang asli berkenaan. Mereka cuba mengambil kesempatan didalam kesempitan. Mereka cuba menonjolkan diri di hadapan masyarakat orang asli sebagai hero tetapi apabila MB Pahang datang berjumpa dengan masyarakat orang asli, mereka ini melarikan diri seolah olah syaitan kepanasan ketika waktu azan.

Dalam pada mengamati-amati tindak-tanduk mereka sementara menunggu kehadiran Menteri Besar, ternampak dua-tiga kerat orang berbaju-T lambang Himpunan Hijau 2.0 berlegar mundar-mandir dalam kalangan Orang Asli ini.

Apakah niat mereka turut berada di situ jika tidak kerana hendak ‘menangguk di air yang keruh’?   
Selain mereka yang dua-tiga kerat ini ialah dua (2) orang – lelaki dan wanita yang dalam ‘suit’ hitam mempunyai tanda Pemerhati daripada Jawatankuasa Peguam Negeri, serta wartawan-wartawan dari akhbar-akhbar The Star, Sin Chew Daily, Nanyang dan Sinar Harian, yang turut bersama. 

Pada satu ketika, kelihatan seorang daripada dua-tiga kerat berbaju-T Himpunan Hijau 2.0 tersebut, seolah-olah cuba ‘dictate’ (mempengaruhi) seorang daripada wartawan berkenaan dengan membawa wartawan tersebut untuk bertemu seseorang dalam kalangan Orang Asli tersebut.

Bagaimanapun, sebaik-baik Dato’ Sri DiRaja Adnan tiba pada kira-kira 11 pagi, kelibat dua-tiga kerat orang berbaju-T lambang Himpunan Hijau 2.0 tersebut sudah tidak kelihatan lagi, begitulah juga dengan dua orang yang dikatakan mewakili Jawatankuasa Peguam Negeri tadi.
- Khabar Pahang

Sepertimana kata seorang sahabat, BH, sekarang sudahpun wujud satu bangsa baru iaitu bangsa Ci-Seli. Bangsa ini wujud bukan daripada perkahwinan campur tetapi daripada muncul secara tiba tiba. Seolah syaitan yang muncul tak semena mena cuba menghasut manusia melakukan kejahatan.

Dari sebilangan Orang Asli  yang berkumpul itu kelihatan beberapa wajah yang 'nampak' seperti 'kaum Cina'  tetapi bukan Cina (gamaknya). Yang membantah dan perjuangkan Orang Asli sudah tentulah Orang Asli sendiri. Jadi siapakah mereka?

Setelah ditelili baharulah dikenal pasti bahawa mereka itu bukanlah Cina dan bukan juga Orang Asli, tetapi adalah 'CiSeli', satu suku kaum yang baharu ditemui atau dikenal pasti yang juga tergolong dalam Orang Asal. Mereka ini, bukan Orang Asli dan bukan juga kaum Cina namun mereka kononnya nampaknya lebih asli dari Orang Asli sendiri.

Di beberapa penempatan Orang Asli, kita tidak hairan bila temui mereka yang berwajah seperti atau iras-iras kaum Cina, kerana dulu ramai Cina pekerja balak yang kawin kontrek (mutaah) dengan perempuan Asli, dan mereka masih lagi diiktiraf sebagai Orang Asli. Namun, 'Ci-Seli" ini bukanlah hasil Cina kawin Asli atau Asli kawin Cina, tetapi adalah kaum Cina yang tiba-tiba dan tak semena-mena jadi Orang Asli dan perjuangkan mereka kerana kepentingan peribadi yg tersembunyi.

Mereka itu adalah Cina yang boleh jadi ikan dan ular dalam satu masa atau adalah mereka yang opportunis yg menganggap setiap yang bergerak didalam air itu adalah makanan hatta puntung kayu yg hanyut sekalipun.
- BH

Bangsa Ci-Seli" ni adalah bangsa yang jahat. Muncul hanya untuk menghasut manusia melakukan rusuhan dan kerosakkan di atas muka bumi. Apabila manusia saling berbalah, bangsa Ci-Seli" ini akan mengambil kesempatan mengukuhkan kuasa dan akhirnya akan menjadikan manusia sebagai hamba mereka.

No comments: