Geng Bas Sekolah

September 28, 2008

Dey Apa Cerita Ni Tambi !!



Arahan merobohkan kuil Sri Maha Kaliamman dibuat oleh Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) di luar pengetahuan kerajaan Selangor, kata exco kerajaan tempatan Dr Xavier Jayakumar.

Beliau juga mendakwa kuil berusia 19 tahun itu tidak didaftarkan dengan kerajaan negeri, tambahnya.

“Format disediakan supaya kuil-kuil di Selangor didaftarkan dengan negeri, tetapi kuil itu tidak terdapat dalam senarai kuil yang didaftarkan. Dan ia bukan kuil, ia adalah tempat suci yang terletak dalam hutan simpan,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Ahli Parlimen Ampang yang juga ketua wanita PKR, Zuraida Kamaruddin, binaan itu diroboh oleh jawatankuasa kuil berkenaan bagi menjalankan kerja pengubahsuaian, tetapi Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Pekerja Estet dan Kerajaan Prihatin Dr Xavier A. Jayakumar pula berkata, lima hingga enam pegawai penguat kuasa Majlis Perbandaran Ampang Jaya terlibat dalam kerja merobohkan kuil itu.

Cerita Lain

Presiden MIC Datuk Seri S Samy Vellu berkata, kerajaan negeri pimpinan Pakatan Rakyat melanggar janji pilihanrayanya yang menjamin tidak akan merobohkan rumah ibadat bukan Islam. Beliau menyifatkan tindakan merobohkan kuil itu sebagai kecuaian PBT yang bertindak sedemikian tanpa terlebih mengalihkan kuil tersebut.

No comments: